UND (Uluslararası Nakliyeciler Derneği ) 2024 yılı faaliyetleri ve 2025 yılı için hedef ve öngörülerini basın mensupları ile paylaştı.
UND (Uluslararası Nakliyeciler Derneği ) 5 Şubat 2025 tarihinde UND Genel Merkezi’nde gerçekleştirdiği toplantıda 2024 yılı faaliyetleri ve 2025 yılı öngörü ve hedeflerini basın mensuplarıyla paylaştı.
Geçtiğimiz yıl Türkiye sınırlarından 2 milyon 95 bin ihracat seferi yapıldığının bilgisini veren UND Yönetim Kurulu Başkanı Şerafettin Aras, karayolunun ülke ekonomisinde ve ticaretindeki etkisinin her geçen yıl arttığını belirterek, karayolu taşımacılığının, sadece ekonomik büyüme için değil, aynı zamanda Türkiye’nin bölgedeki lojistik üstünlüğünü pekiştiren bir sektöre dönüştüğüne dikkat çekti. Başkan Aras, UND olarak 2025 yılı için başlıca ana faliyet konularını , sınır kapıları ve iç gümrüklerde geçişlerin hızlandırılması, batı sınır kapılarında Yunanistan ile girişim çalışmaları, kadın sürücü istihdamı, AB yeşil mütabakat konusu, alternatif güzergah çalışmaları, sektörde teknoloji kullanımının arttırılması ve dijitalleşme olarak sıraladı.
UND Başkanı Aras, 2024 Yılı Karayolu Taşımacılığı ve İhracat Verilerine dair rakamlarla bilgi verdi.
2024 yılında Avrupa’ya yaptığımız taşımalarda toplam 131 milyar dolarlık ihracat gerçekleştirdik. Bunun 65 milyar dolarlık kısmının taşımacılığı karayolu ile yapıldı. Bu da karayolunun toplam ihracattaki payının %50 olduğunu gösteriyor. Avrupa’ya yönelik 897 bin sefer gerçekleştirildi. Bu, önceki yıla göre %4’lük bir artışı ifade ediyor. Ancak sefer sayısındaki artışın önünde kota engelleri bulunuyor. Kafkasya’ya yönelik yapılan toplam ihracatın %62’si karayolu ile taşındı. 20 milyar dolarlık ihracatın karayolu taşımacılığı ile yapıldığı görüldü. Toplamda 367 bin sefer düzenlendi.
Orta Doğu ve Kuzey Avrupa Taşımacılığında ise, Karayolu taşımacılığının payı %42 oldu. 22 milyar dolarlık ürün karayolu ile taşındı. 816 bin sefer gerçekleştirildi.
Sınır kapılarından çıkış sayılarına bakarsak, , batı sınır kapılarından (Avrupa’ya) 780 bin sefer yapıldı. Güney sınır kapılarından (Orta Doğu’ya) 675 bin sefer gerçekleştirildi. Doğu sınır kapılarından (Orta Asya ve Kafkasya’ya) 387 bin sefer yapıldı.
Pendik, Yalova ve İzmir’den 152 bin araç Ro-ro ile Avrupa’ya gönderildi. Güney limanlarından 776 bin sefer yapıldı. Karadeniz üzerinden Rusya’ya 51 bin sefer gerçekleştirildi.”
Türkiye’nin transit taşımacılıktaki önemine değinen Aras, “ Türkiye, bulunduğu coğrafi konum itibarıyla uluslararası lojistik koridorlarında önemli bir aktarma merkezi konumundadır. Avrupa-Asya-Orta Doğu arasında yapılan transit taşımacılıkla turizm gelirinden daha fazla döviz girdisi sağlanabileceği öngörülmektedir. 2022 yılında 67 bin sefer, 2023 yılında 70 bin sefer, 2024 yılında ise 83 bin sefer gerçekleştirildi. Sınır kapılarının hızlandırılması ve gümrük mevzuatlarının kolaylaştırılması ile bu sayıların daha da artacağı düşünülmektedir.” dedi.
Aras, Kapıkule Sınır Kapısı için ” Türkiye tarafında günlük 2400 araç kapasitesi bulunuyor. Ancak Bulgaristan ve Yunanistan tarafındaki gecikmeler süreci olumsuz etkiliyor. Bu kapıların modernize edilmesi ve hızlandırılması gerekiyor.” dedi.
Türkiye’nin yüzde 41’lik (107 milyar dolar) ihracatı karayolu ile gerçekleştiğini vurgulayan Başkan Aras, bu taşıma modunun ülkemiz için vazgeçilmez bir alan olduğunu söyledi. Başkan Aras, ” Önümüzdeki dönemde uluslararası karayolu taşımacılığı, bölgesel gelişmelere göre , Türk ticaretinde önemi daha da artacaktır. ” dedi.
Başkan Aras, lojistik hizmetlerinin bir bütün olarak tüm taşıma modlarının en verimli şekilde kullanılmasını gerektiğini ancak karayolunun döviz kazandıran bir taşımacılık alanı olduğunu vurguladı.
Geçtiğimiz yıl açıklanan ilk 13 aylık veriler göre, uluslararası karayolu taşımacılık sektörü 6 milyar dolar döviz kazandırırken, toplam taşımacılık sektöründeki toplam gelir 10 milyar dolar oldu. Başkan Aras, “Türkiye’nin ihracatında karayolunun payı hızla artıyor. Mevzuatımızı hızla iyileştirirsek, ihracat taşımacılığında turizmi geçerek ilk sıraya yerleşiriz” dedi.
Aras, Türkiye’nin karayolu taşımacılığındaki güçlü konumunu daha da pekiştirmek için lojistik altyapısına yapılacak yatırımların önemine dikkat çekti. Ayrıca, karayolu taşımacılığının çevresel etkilerinin azaltılması için sürdürülebilir ve teknolojik çözümlerin hızla uygulanması gerektiğini sözlerine ekledi.
Başkan Aras 2024 yılı taşıma istatistiklerini paylaştı. 2024’te ülkemizden toplam 2 milyon 95 bin ihracat seferi yapıldı. Bunun yüzde 71’i Türk araçlar, yüzde 29’u yabancı plakalı araçlar vasıtasıyla gerçekleşti. En fazla ihracat taşımalarının yapıldığı ilk ülke 189 bin seferle Suriye, ikinci ülke 146 bin seferle Almanya, üçüncü ülke 123 bin seferle Romanya oldu.
Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığımız ile yaptığımız “UBAK ve Ulaştırma Mevzuatı Çalıştayı” ile aktif katılım sağladık. Kapıkule ve Gürbulak sınır kapısı ziyaretleri sonucunda TİM Gümrük ve Lojistik Çalıştayında sektörün önündeki güncel maddelerini ele aldık. 2024 yılının büyük final yapıtımız TOBB işbirliği ile “Türkiye Yüzyılında Ulaştırma Koridorları ve Transit Taşımacılık” konferansını yaptık. Cumhurbaşkanı Yardımcısı Cevdet Yılmaz, Ticaret Bakanı Prof. Dr. Ömer Bolat ve Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu’nun ve tüm genel müdürlerimizin katıldığı bu konferans kamuoyunun sektöre olan desteğini bir kez daha ortaya koyarak sektör 21 maddelik talep ve beklentilerini en üst makama arz ettik. Sektör firmalarının bilgilenmesi amacıyla hazırladığımız “Taşımacının Başucu Kitabı” sektöre sunuldu.
Bu konuda işbirliğimiz sonucunda “Kadın Sürücü Akademisi” sürücü yetiştirme programı en kısa zamanda başlayacak. Dünya sürücüler günü vesilesiyle Ulaştırma ve Altyapı Bakanımız Abdulkadir Uraloğlu deneyim paylaşımı ile beraber Bakanlığımızın talimatı ile kadın sürücü istihdamı için kamu teşvikleri geliştirme süreci çalışmaları yapılacağının sözünü verdi.
Başta Avrupa Birliği, Birleşmiş Milletler, IRU ve Uluslararası Çalışma Örgütü (ILO) ile yapılan görüşmelerde, sürücülerin vize ve sınır geçişi problemleri masaya yatırıldı. Avrupa’daki şoför vize sorununun çözümü için girişimler hız kesmeden devam ediyor. Biz de kamuoyuna çağrımızı sürdürerek, Türkiye-AB ticaretine engel teşkil eden Schengen vizesi uygulamalarındaki kısıtlamaların hafifletilmesi için çalışmalarımızı parlamenterlere ve ilgili mercilere iletmeye ve kamuoyunu bilgilendirmeye devam edeceğiz.
UND öncülüğünde Türk Devletleri Taşımacılık Dernekleri Birliği (OTS-URTA) kuruldu. İtalya Taşımacılar Derneği ALIS ile iş birliği yaparak geçiş belgeleri ve vize sorunlarına karşı ortak hareket etme kararı aldık.
Avrupa Birliği tarafından Ocak 2025 itibarıyla Avrupa Komisyonu, Avrupa Parlamentosu gibi resmi kurum ve kuruluşlar ile gerçekleştirilecek temaslar için getirilen resmi akreditasyon ön şartı çerçevesinde, Derneğimiz 23 Ocak 2025 itibarıyla sisteme kabul edilerek AB’den resmi akreditasyon aldı.
Uzun yıllardır ülkemiz ve sektörümüzün Türkiye-AB hukuku çerçevesindeki hakları ve kazanımlarının korunması ve güçlendirilmesi amacıyla Brüksel’de etkin temaslar ve lobi faaliyetleri yürüten UND, stratejik bir çatı kuruluş olarak sürdürdüğü bu güçlü çalışmalarıyla Türkiye-AB taşımacılığının gelişimine sağladığı katkılar, AB kurumları nezdinde elde ettiği itibar ve temsilde önemli bir ağırlık kazandı. Brüksel’deki temaslarını daha etkin şekilde yürütebilecek.
SEKTÖRÜN GELİŞİMİ İÇİN ÇALIŞMALAR SÜRECEK
Başkan 2025 yılında yapacakları çalışmalar hakkında da açıklamalarda bulundu. Aras, “Ulaştırma Koridorları ana gündemimizde olmaya devam edecek ve bir odağımız da Suriye olacak” dedi. Aras, Suriye’nin istikrara kavuşmasının ardından uluslararası taşımacılık normallerine ve resmî ticari taşımaların önemli oranda artacağını, gelişmeleri yakından takip ettiklerini söyledi.
Başkan Aras, 2025 çalışma konularını şöyle sıraladı: Sınır kapıları ve iç gümrüklerde geçişlerin hızlandırılması, batı sınır kapılarında Yunanistan ile girişim çalışmaları, kadın sürücü istihdamı, AB yeşil mütabakat konusu, alternatif güzergah çalışmaları, sektörde teknoloji kullanımının arttırılması ve dijitalleşme