Fuarın 2. Gününde “Altyapı ve Entegrasyon İçin Dijital Dönüşüm “ temalı konferans programı kapsamında, Ekonomi Yöntem iş birliği düzenlenen “Demiryolu Sektöründe Dijital Kırılma Noktası” başlıklı oturumda RedApple Genel Müdürü Yiğit Belin panelist olarak yer aldı.
18-20 Haziran 2025 tarihlerinde gerçekleştirilen 11. Uluslararası Demiryolu, Hafif Raylı Sistemler, Altyapı ve Lojistik- Eurasia Rail Fuarı kapsamında “Koridordan Koda: Sınırları Aşan Raylarla Akıllı Gelecek” başlıklı konferans programı düzenlendi.
Fuarın 2. Gününde “Altyapı ve Entegrasyon İçin Dijital Dönüşüm “ temalı konferans programı kapsamında, Ekonomi Yöntem iş birliği ile düzenlenen “Demiryolu Sektöründe Dijital Kırılma Noktası” başlıklı oturumda RedApple Genel Müdürü Yiğit Belin panelist olarak yer aldı.
25 yıldır ulaşım ve raylı sistemler alanında faaliyet gösteren sektör profesyoneli, RedApple Genel Müdürü Yiğit Belin, dijitalleşmenin ulaştırma sektöründeki dönüştürücü gücüne dikkat çekti. Yiğit Belin, sözlerine kadınların sektörde yükselen temsiline vurgu yaparak başladı.
“20 yıl önce bu salonlarda neredeyse sadece erkekler vardı. Bugün ise karar alıcı pozisyonlarda Merve Özcan’dan, Pınar Günay’a, Feriha Mert’ten, Esma Dilek’e, Nükhet Işıkoğlu ve Kübra Köstel Kaptan gibi güçlü kadın liderler görüyoruz. Burada Deniz Ulaşım da olsa Sinem Dedetaş ve kesinlikle Pelin Alpkökin’den de bahsetmek gerekir. Bu bir toplumsal iyilik değil, potansiyelimizin diğer yarısına da nihayet ulaşmaya başlamamız demek”
Konuşmasında raylı sistemlerdeki dijital dönüşümün yalnızca teknolojik bir gelişim değil, aynı zamanda dev bir ekonomik fırsat sunduğunu belirten Yiğit Belin, şu sözlerle dikkat çekti:
“2030’a kadar yalnızca Avrupa’da yapılması öngörülen yatırım 1 trilyon Euro’yu aşıyor. Artık şu soruyu sormamız gerekiyor: Bu pastadan pay almak için ne yapmalıyız? Eski General Electric CEO’su Jack Welch’in dediği gibi: What does it take to win?”
.
İstanbul Metro’nun yürüttüğü otomasyon ve dijital ikiz projelerine de değinen Yiğit Belin, “Rejeneratif enerji projeleriyle yılda milyonlarca euro tasarruf ediliyor. Artık makinist uykusunu, yürüyen merdivenin bozulacağını bile önceden tahmin edebiliyoruz. Bir proje, doğru dijitalleşmeyle 12 milyar euroluk tasarruf potansiyeli yaratabiliyor,” diyerek vizyonun değerine vurgu yaptı.
Özellikle “GoA4” tam otomasyonlu metro sistemlerinin hayata geçirilmesiyle birlikte operasyondan bakıma kadar tüm süreçlerin yapay zekâ destekli sistemlerle optimize edildiğini aktaran Yiğit Belin, veri analizinin artık istasyonlarda değil, sensör düzeyinde gerçekleştiğini ifade etti.
Sektörün temel dönüşüm aktörleri olarak yapay zekâ, dijital ikiz teknolojisi, IoT, IEC 62443 gibi siber güvenlik standartlarına dikkat çeken Yiğit Belin, dijitalleşmeyle birlikte siber saldırıların ulaştırma sektörünü tehdit ettiğini belirterek, Paris Olimpiyatları sırasında yaşanan örnekten Marmaray’a uzanan potansiyel riskleri hatırlattı:
“Artık fiziksel saldırı dönemi bitti, asıl savaş işlemciler ve veri sistemleri üzerinde. IEC 62443 gibi standartlar sadece rehber değil, var olmanın anahtarı.”
Sunumunda İstanbul ve Suudi Arabistan’ın NEOM projesi arasında ilginç bir karşılaştırma da yapan Yiğit Belin, şu yorumu paylaştı:
“NEOM sıfırdan dijital ikiz üzerine inşa edilen bir proje. İstanbul ise gerçek bir şehir yapısını dijitalleştiriyor. İkisi de farklı vizyonlar ama ortak olan şey: teknoloji, iş birliği ve üretim.”
Tüm bu teknolojik dönüşümün tek bir ana fikre dayandığını vurgulayan Yiğit Belin konuşmasını şu sözlerle tamamladı:
“Bu artık bir hobi değil. Ya yapay zekâya yatırım yapar, kendi kurumunuz içinde birimler kurarsınız ya da oyunun dışında kalırsınız. Uluslararası pazarlarda sadece tüketici değil, üretici ve iş ortağı olarak var olmak zorundayız.”
You Tube Videosu için :
DEMİRYOLU SEKTÖRÜNDE DİJİTAL KIRILMA NOKTASI
Yiğit Belin’in bu konudaki makalesine ulaşmak için :
2033’te Raylı Dijitalleşme Fırsatı: ~200 Milyar Euro | Ekonomi Yöntem