ZF, Kocaeli ve Samsun’daki %100 alçak tabanlı araç için tek
kademeli bir hipoid şanzımanı geliştiriyor.
Araç üreticisi Durmazlar, Türkiye’de Kocaeli ve Samsun kentleri için ABB’den tahrik sistemleri sipariş etti. 2016 sonunda araçların teslimatına başlandı. Bu projenin konusu, %100 alçak tabanlı araç için tramvay şanzımanıdır. Araçlar gelecekte tümTürkiye pazarında raylı sistem platformu olarak satılacaktır. Aracın lansmanı InnoTrans 2016’da yapıldı.
Tek tekerlekten gelen tahrik ile aynı anda sekiz motor, çekiş torkunu raylara aktarabilir. Sabit flanşlanmış motora bağlantı, kayma poyralı bir membran kavraması üzerinden gerçekleşmektedir. Bu sırada rotor, bir pinyon dişli milinin üzerine yataklandırılır. Bu, motorun daha kısa, yani kompakt bir yapıda tasarlanmasını sağlamaktadır. Hipoid şanzımanın tekerleğe bağlantısı halka diskleri ve bir yay dişli kavraması üzerinden gerçekleştirilir. Bakım gerektiren parçalara erişim kolay olduğundan, motor ve şanzıman çok büyük maliyet oluşturmadan araçtan sökülüp tekrar geri takılabilir. Şanzıman, yüksek çekme dayanımı ve kırılma genleşmesiyle yüksek dayanıklılık sağlayan bir küresel döküm gövdesiyle donatılmıştır. Yağ akkışını sağlamak için yağ kanalları gövdeye entegredir. Şanzıman, 255 kilogram ağırlığıyla hafiftir ve aynı zamanda zarif yapıdadır; böylece döner iskeleye rahatça entegre edilebilir. Bakım elemanlarına takılı haldeyken rahatça erişilebilir. Motor ve şanzıman çok büyük maliyet oluşturmadan araçtan aynı anda sökülüp tekrar geri takılabilir.