Intermodal taşımacılığın geleceği 2-3 Temmuz tarihlerinde düzenlenen 10. Ekonomi ve Lojistik Zirvesi’nde sektör temsilcileri tarafından masaya yatırıldı. CİLT Türkiye Başkanı Berna Akyıldız’ın moderatör olarak yer aldığı “İntermodal Taşımacılık” oturumunda UAB UHDGM Lojistik ve Kombine Taşımacılık Daire Başkanı Sinan Oğuz, TALAY Logistics Yönetim Kurulu Başkanı Onur Talay ve TURKRORO Yönetim Kurulu Başkanı Fuat Pamukçu panelist olarak yer aldı.
Intermodal taşımacılığın geleceği 2-3 Temmuz tarihlerinde düzenlenen 10. Ekonomi ve Lojistik Zirvesi’nde sektör temsilcileri tarafından masaya yatırıldı. CİLT Türkiye Başkanı Berna Akyıldız’ın moderatör olarak yer aldığı “İntermodal Taşımacılık” oturumunda UAB UHDGM Lojistik ve Kombine Taşımacılık Daire Başkanı Sinan Oğuz, TALAY Logistics Yönetim Kurulu Başkanı Onur Talay ve TURKRORO Yönetim Kurulu Başkanı Fuat Pamukçu panelist olarak yer aldı. Panelde RoRo hatlarındaki darboğazlardan, Trieste Limanı’ndaki altyapı sıkıntılarına, Avrupa Birliği’nin çevre regülasyonlarından sürdürülebilir taşımacılığa kadar birçok kritik başlık ele alınırken lojistikte uluslararası rekabetin sınırları intermodal taşımacılık ile aşılabilir mi? sorusuna cevap arandı.
Panelde Türkiye’nin lojistikte bir merkez ülke olma potansiyelinin yüksek olduğu vurgulanırken, bu potansiyelin hayata geçmesi için çok oyunculu bir yapı, alternatif rotalar, güçlü altyapı, rekabetçi finansman modelleri ve sürdürülebilirlik odaklı politikalar gerektiği ifade edildi.
Panelde, Türkiye’nin dış ticaretinde önemli bir araç haline gelen intermodal taşımacılığın mevcut durumu ve gelecek stratejileri kapsamlı şekilde değerlendirildi. Onur Talay, karayolu taşımacılığına alternatif olan RoRo ve demiryolu taşımalarının yaygınlaştırılması gerektiğini vurgularken, altyapı yetersizliklerinin, özellikle de Trieste Limanı’ndaki yoğunluk ve terminal eksikliklerinin, dış ticaretin verimliliğini olumsuz etkilediğini ifade etti.
Onur Talay: “Türk Lojistik Sektörü Alternatif Rotalara ve Teknolojiye Aç Kalıyor”
Lojistik sektörünün deneyimli isimlerinden TALAY Logistics Yönetim Kurulu Başkanı Onur Talay, intermodal taşımacılık, sürdürülebilirlik ve altyapı yetersizlikleri üzerine dikkat çekici açıklamalarda bulundu. Talay, özellikle Türkiye’nin Avrupa bağlantılı lojistik rotalarında yaşadığı sorunların altını çizerken, çözüm için kamu ve özel sektörün birlikte hareket etmesi gerektiğini vurguladı.
Trieste Sıkıştı, Alternatif Şart
Talay, Türkiye’nin batıya açılan en önemli kapısı olan Trieste Limanı’nda yer sıkıntısı, yetersiz terminaller ve gecikmeli seferlerin ciddi maliyetler doğurduğunu belirtti. “Trieste artık mevcut talebe karşılık veremiyor. Yeni terminaller, yeni lokasyonlar şart,” dedi.
Yetersiz Frekans, Yetersiz Kapasite
Halihazırda çalışan trenlerin sayısının yetersiz olduğunu vurgulayan Talay, “A sınıf bir terminale ve daha fazla tren frekansına ihtiyacımız var. Yükü karayolundan demiryoluna kaydırmalıyız,” şeklinde konuştu. Türkiye’nin Avrupa yakasında yeni terminallere yatırım yapması gerektiğinin altını çizdi.
Elektrikli Çekici Yatırımı: Yeşil Taşımacılığa Geçiş Başladı
Onur Talay, şirket olarak Türkiye’nin ilk yerli elektrikli çekici yatırımlarını gerçekleştirdiklerini açıkladı. “Üç yeni araç daha sipariş ettik. Bu adımı atarken çevresel fayda kadar rekabetçiliği de göz önüne aldık,” dedi.
Vize Engelleri ve Şoförsüz Taşımalar
Konuşmasında vize krizine de değinen Talay, özellikle şoförsüz taşımacılık konusunda önemli fırsatlar doğduğunu ancak mevcut sistemin bu çözümleri desteklemediğini söyledi. “Sürücüsüz taşıma geçişlerinde sorun yaşıyoruz. Lojistikte hız kazanmamız için sınır kapıları dijitalleşmeli,” ifadelerini kullandı.
Takip Sistemleri Yetersiz, Dijitalleşme Şart
Talay, lojistikte teknolojik dönüşümün yeterince hızlı olmadığını belirtti. “Bugün bir ihracatçı, aracı nerede diye sorduğunda net yanıt veremiyorsak hala eksiğiz demektir. Takip sistemleri anlık veri sunmalı,” dedi.
Talay’dan Net Çağrı: “Yeni Hatlar, Yeni Terminaller, Yeni Teknoloji”
Sözlerini toparlarken Talay, Türkiye’nin taşımacılık altyapısında ciddi bir eşikte olduğunu ifade etti:
“Tek limana, tek rotaya bağlı kalamayız. Rekabet gücümüzü artırmak için alternatif güzergâhlar, teknolojik yatırımlar ve sürdürülebilir çözümler şart.”
Fuat Pamukçu: “Türkiye, Lojistikte Bölgesel Güç Olma Yolunda İlerliyor”
Uluslararası taşımacılık ve lojistik sektörüne dair önemli değerlendirmelerde bulunan TURKRORO Yönetim Kurulu Başkanı Fuat Pamukçu, Türkiye’nin jeopolitik konumunun getirdiği avantajlara ve gelecek yıllarda yapılması gereken yatırımlara dikkat çekti. Pamukçu, özellikle Orta Koridor’un önemine ve Türkiye’nin transit taşımacılıktaki artan rolüne vurgu yaptı.
“Geçmişteki krizler, geleceğin fırsatlarına dönüşebilir”
Konuşmasında Ukrayna ve Suriye gibi bölgelerde yaşanan çatışmaların ardından yeniden yapılanma süreçlerinin Türkiye’ye ciddi lojistik fırsatlar sunduğunu belirten Pamukçu, “Türkiye’nin bu potansiyeli değerlendirmesi için altyapı yatırımlarını hızlandırması gerekiyor,” dedi.
RORO ve Demiryolu Yatırımları Stratejik Önem Taşıyor
Pamukçu, RORO taşımacılığının pazarda %55’e varan bir paya ulaştığını ve bu artışın Türkiye için bir avantaj olduğunu vurguladı. Ancak bu yatırımların büyük sermaye gerektirdiğini belirterek, “Bu projeler için kamusal destek ve özel sektör iş birliği şart,” ifadelerini kullandı.
Avrupa Yeşil Mutabakatı Türkiye’yi Yakından İlgilendiriyor
Karbon vergileri ve ETS düzenlemelerine de değinen Pamukçu, Türk sanayicisinin ve taşımacılarının bu sürece hazırlıklı olması gerektiğini söyledi. Elektrikli çekiciler ve yeşil yakıtların (amonyak, metanol) yaygınlaşması gerektiğini ifade etti.
“Yerli sermaye ve dijital dönüşüm şart”
Konuşmasının sonunda Pamukçu, Türk lojistik firmalarının ayakta kalabilmesi için yerli sermayeye ve dijitalleşmeye odaklanılması gerektiğini vurguladı. “Gelecek 5-10 yıl, lojistikte bölgesel güç olmak isteyen Türkiye için belirleyici olacak,” diyerek sözlerini tamamladı.
UAB UHDGM Lojistik ve Kombine Taşımacılık Daire Başkanı Sinan Oğuz: “Türk Lojistik Sektörü Hazır Ama Kural Netleşmeli”
Hem sektörün iç dinamiklerine hem de kurumsal gelişime değinen Oğuz, “Artık yeni standartlara göre hareket etmeliyiz” diyerek çağrıda bulundu.
Yatırımcılara Mesaj: Kural Netleşmeli, Süreçler Belirginleşmeli
Oğuz, Türkiye’de taşımacılık sektörünün yatırım açısından güçlü potansiyele sahip olduğunu ancak mevzuatın, uygulama kurallarının ve desteklerin netleşmesi gerektiğini vurguladı. “Bu kurallar Türkiye Cumhuriyeti Devleti olarak bir standarda oturtulmalı,” diyerek, daha sağlam temelli bir yol haritası çağrısında bulundu.
“Firmalar sadece kendi yüklerini değil, sektörün yükünü de taşıyor”
Konuşmasında sektör firmalarının fedakârlıklarına değinen Oğuz, birçok işletmenin yalnızca kendisini değil, genel taşımacılık altyapısını desteklemek için çaba harcadığını ifade etti. “Bir kısmı sadece kendi yükünü taşıyor ama diğerleri sektörün ortak yükünü de sırtlıyor,” dedi.