Türkiye ile Suriye arasında 14 yıl aradan sonra doğrudan karayolu taşımaları yeniden başladı. UND organizasyonunda, Özcemay Uluslararası Taşımacılık ve Şenol İkiz Transport’a ait Türk plakalı araçlar, Resmi Kurumlar, Ticaret Bakanlığı ile Ulaştırma ve Altyapı Bakanlıklarının koordinasyonunda Şam’a doğru yola çıktı.
Türkiye ile Suriye arasında 14 yıl aradan sonra doğrudan karayolu taşımaları yeniden başladı. UND organizasyonunda, Özcemay Uluslararası Taşımacılık ve Şenol İkiz Transport’a ait Türk plakalı araçlar, Resmi Kurumlar, Ticaret Bakanlığı ile Ulaştırma ve Altyapı Bakanlıklarının koordinasyonunda Şam’a doğru yola çıktı. Bu gelişme ile birlikte, iki ülke arasındaki ticari ilişkilerde tarihi bir adım atılmış oldu.
Türkiye’den Suriye’ye doğrudan taşımacılık, 26 Ağustos’ta yapılan ilk seferle resmen başladı. Mersin’den yola çıkan araçlar, IRU kanalı üzerinden TIR Karnesi kullanılarak Şam’a doğru yola çıktı. Böylece, 14 yıl aradan sonra iki ülke arasında aktarmasız taşımalar yeniden başladı.
Suriye iç savaşı öncesinde Türkiye-Suriye ticareti hızla büyürken, savaşla birlikte bu ticaret neredeyse tamamen durmuştu. Suriye üzerinden Orta Doğu’ya yapılan taşımaların kesilmesi, Türk lojistik firmalarını daha uzun ve maliyetli rotalara yöneltmiş, bu durum hem taşımacıları hem de ihracatçıları ciddi şekilde zor durumda bırakmıştı.
Suriye’ye ilk araç sevkiyatlarının gerçekleşmesi nedeniyle düzenlenen törene; Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı Daire Başkanı Hasan Boz, Cilvegözü Gümrük Müdürü Menderes Narin, UND Yönetim Kurulu Başkan Yardımcısı Kemal Gül, UND üyesi nakliyecilerden; Mehmet Afrin (Afrin Nak.), Emin Dablan (Şah Nak.), Hamit Şanverdi (Zaimoğlu Nak.) Mahmut Rıdvanoğulları (Platform Nak.) Raif Ay (Özcemay Loj.), Ramiz Hatay (Nasifoğlu Taş.), Ahmet Güner (Romtaş Nak.),Ömer Doğru (Doğru Akl Nak.), Levent Bozkurt (İsl Lojistik), Ömer İkiz (Şenol İkiz Transport) ve UND Gaziantep – Hatay Temsilcisi Erdinç Aykılıç katıldı.
UND Yönetim Kurulu Başkanı Şerafettin Aras, Türkiye ile Suriye arasında doğrudan taşımacılığın yeniden başlamasına ilişkin yaptığı değerlendirmede, “Suriye taşımaları son dönemde zaten büyük bir artış içindeydi. Bu tarihi adım, Türk araçlarına çok önemli bir bölgeyi tamamen açtı. Artık aktarma ve araç değişimi ortadan kalkıyor; bu da sevkiyat sürelerini kısaltırken maliyetleri düşürecek, rekabet gücümüzü artıracak. Kalkınma Yolu ve Zengezur Koridoru gibi yeni ulaştırma koridorlarının önem kazandığı bir dönemde, Suriye kapısının açılması stratejik bir kazanımdır. Bu gelişme hem ihracatçılarımıza hem de lojistik sektörüne ciddi avantaj sağlayacaktır” dedi.
İlk taşımaları gerçekleştiren Öz Cemay Uluslararası Taşımacılık’ın CEO’su Raif Ay, sevkiyatın önemini şu sözlerle vurguladı: “Bugün yalnızca yük taşımıyoruz. Avrupa ile Orta Doğu arasında yeniden bir ticaret köprüsü kuruyoruz. UND’nin öncülüğünde, ilk olmanın gururunu yaşıyor, ülkemiz ve sektörümüz için kritik öneme sahip hattın öncüsü olmaktan büyük onur duyuyoruz.”
Ay, savaş öncesi tenteli TIR filosuyla Avrupa’dan Ortadoğu’nun dört bir yanına hızlı ve ekonomik taşımacılık sağladıklarını, ancak kapalı sınırlar, güvenlik riskleri, aktarma zorunlulukları ve ek maliyetler nedeniyle bu hattın uzun süre devre dışı kaldığını hatırlattı.
“Artık aktarma ve araç değişimi ortadan kalkıyor” diyen Ay, şunları ekledi: “Sevkiyat süreleri kısalıyor, zaman kaybımız olmayacak. Maliyetlerimiz düşerken hasar ve kayıp riski en aza inecek. Tüm Resmi Kurumlarımız, Ticaret Bakanlığı, Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı ve IRU’nun destekleriyle gerçekleşen bu sevkiyat, sektör için büyük bir kazanım.”
UND Bölgeden Sorumlu Yönetim Kurulu Başkan Yardımcıları Kemal Gül ve Mehmet Ramiz Kılıç, Suriye taşımalarının başlamasıyla birlikte bölgedeki lojistik hareketliliğin yeniden canlanacağını ifade etti. Yalnızca Suriye’ye yönelik taşımaların değil, transit ve üçüncü ülke taşımalarının da yapılacak olmasının Türkiye’nin taşımacılıktaki etkinliğini artıracağını vurgulayan Gül ve Kılıç, bu gelişmenin, hem ihracatçılara hem de lojistik sektörüne rekabet avantajı sağlayacağını, bölgenin ticaret potansiyelini güçlendireceğini belirttiler. Başkan yardımcıları UND üyesi nakliyeciler olarak Suriye ve ardı ülkelere yapılacak taşımalara hazır olduklarının altını çizdiler.
Uluslararası Nakliyeciler Derneği (UND), Türkiye-Suriye hattının yeniden açılmasının sektöre ve ülke ticaretine sağlayacağı katkıya dikkat çekti. UND’den yapılan açıklamada şu ifadelere yer verildi: “14 yıl aradan sonra yeniden başlayan Türkiye-Suriye doğrudan karayolu taşımacılığı, ülkemiz ve sektörümüz adına son derece önemlidir. Bu adım, Ortadoğu ülkelerine yapılan taşımaların artmasına, maliyetlerin düşmesine ve rekabet gücümüzün yükselmesine önemli katkılar sağlayacaktır. Bu sürecin hayata geçirilmesindeki koordinasyon ve destekleri için Devletimizin Tüm Resmi Kurumlarına teşekkür ederiz.”