Treylerler için emisyon azaltım ı ve elektrifikasyon süreci

İffet Türken, Ağır Vasıta ve Treyler Zirvesi’nde treylerler için emisyon azaltım hedefleri ve elektrifikasyon sürecine yönelik konuşma gerçekleştirdi.

Treylerler için emisyon azaltım ı ve elektrifikasyon süreci

TAİD Yönetim Kurulu Başkan Yardımcısı ve Kassbohrer Yönetim Kurulu Üyesi İffet Türken, 7. Ağır Vasıta, Treyler Zirvesi kapsamında gerçekleştirilen panelde konuşmacı olarak yer aldı. İffet Türken, treylerler için emisyon azaltım hedefleri ve elektrifikasyon sürecine yönelik konuşmasında şunları söyledi :

“Avrupa Birliği’nin karbon nötr hedefleri doğrultusunda ağır vasıta taşımacılığına yönelik belirlenen emisyon azaltım stratejileri, artık treylerleri de kapsıyor. 2030 yılına kadar treylerlerin karbon emisyonlarının %10 oranında azaltılması hedefleniyor. Bu da taşımacılık sektöründe yalnızca çekicilerin değil, treylerlerin de sürdürülebilirlik dönüşümüne dahil edildiğini gösteriyor.

 

Ancak bu dönüşüm, yalnızca egzoz emisyonlarının sıfırlanmasıyla sınırlı değil. Hafif malzeme kullanımı, aerodinamik tasarımlar ve elektrifikasyon gibi yenilikçi çözümler de bu sürecin önemli bir parçası olarak öne çıkıyor. Özellikle soğutuculu treylerler ve batarya destekli sistemler, treyler tarafındaki karbon ayak izinin ciddi şekilde azaltılmasına katkı sağlayacak.

 

Hafif Malzeme Kullanımı ve Aerodinamik Tasarımlar: Emisyon Azaltımına Yeni Yaklaşım

 

Treylerlerin karbon emisyon larını azaltım ı için kullanılan en önemli yöntemlerden biri hafif malzemeler. Malzeme seçiminde alüminyum gibi hafif metallerin kullanılması, araç ağırlığını düşürerek yakıt tüketimini azaltıyor ve böylece genel emisyon seviyelerinde önemli bir düşüş sağlıyor.

 

Bunun yanı sıra, aerodinamik tasarımlar sayesinde hava direnci azaltılarak yakıt verimliliği artırılıyor. Özellikle uzun yol taşımacılığında, aerodinamik geliştirmeler ciddi bir yakıt tasarrufu sağlayarak karbon emisyonlarının azaltılmasına yardımcı oluyor.

Elektrifikasyon: Treylerlerde Dönüşüm Başladı mı?

 

Treylerlerin karbon emisyonlarının azaltılmasında bir diğer kritik unsur da elektrifikasyon. Elektrikli tahrik sistemleri ve batarya destekli çözümler, treylerlerin doğrudan karbon salınımını azaltmada büyük bir rol oynuyor.

 

Boston Consulting Group’un raporuna göre, 2030 yılında Avrupa’da ağır ticari araçlarda elektrifikasyon oranının %46 seviyelerine ulaşması beklenirken, treylerlerde bu oranın %20 seviyelerine çıkması öngörülüyor. Bu rakamlar, treyler sektöründe de elektrifikasyonun hızla yaygınlaşacağını gösteriyor.

 

Özellikle soğutuculu treylerlerde büyük ilerlemeler kaydedildi. Bugün, bir soğutucu ünitenin karbon emisyonunu %100 oranında sıfırlamak mümkün hale geldi. Ayrıca, tahrikli dingil sistemleri ve bataryalı destek sistemleri ile treylerlerin karbon salınımı %40’a varan oranlarda düşürülebiliyor.

Elektrikli Treylerlerin Önündeki Engeller: Altyapı, Batarya Maliyetleri ve Ağırlık Sorunu

 

Her ne kadar elektrifikasyon süreci hızla ilerlese de, treyler sektöründe bazı önemli zorluklar bulunuyor. Ağır ticari araçların şarj altyapısı bile tam olarak gelişmemişken, treylerler için yeterli şarj istasyonları bulunmuyor. Elektrikli treylerlerin yaygınlaşması için otoyol kenarlarında ve lojistik merkezlerinde özel şarj istasyonları kurulması gerekiyor. Elektrikli sistemler ve bataryalar, dizel motorlu alternatiflerine göre hala daha pahalı. Bu da üreticilerin ve taşımacıların dönüşüm sürecine girmesini zorlaştırıyor. Treylerlerde kullanılan bataryalar, aracın toplam ağırlığını artırıyor ve bu durum taşınabilen yük kapasitesini düşürebiliyor. Avrupa’daki regülasyonlar, bu sorunu çözmek için belirli ağırlık limitlerinde esneklik sağlamaya çalışıyor.

Standardizasyon ve Harmonizasyon: Avrupa’daki Farklı Uygulamalar Sorun Yaratıyor

 

Elektrifikasyon ve karbon emisyonu azaltımı konusunda teknik çözümler hızla gelişse de, Avrupa’da hala büyük bir standardizasyon ve harmonizasyon eksikliği bulunuyor.

 

Örneğin, Avrupa Ağır Taşımacıları Derneği’nin yaptığı araştırmalara göre, farklı ülkelerde treylerlerin taşıdığı özel yükler için kullanılan etiketleme sistemleri bile farklılık gösteriyor. 10-15 farklı ülkede farklı ölçülerde etiketler kullanıldığı tespit edildi.

 

Buna ek olarak, Avrupa genelinde katar ağırlıkları (çekici + treyler kombinasyonu) konusunda da ülkeler arasında farklı regülasyonlar bulunuyor. Bu durum, taşımacılık sektöründe lojistik planlamayı zorlaştırıyor ve sürdürülebilirlik hedeflerinin uygulanmasını geciktiriyor.

 

Avrupa Birliği, bu sorunları çözmek adına European Modular System (EMS) direktifi üzerinde çalışıyor. Bu yeni düzenleme ile katar ağırlıkları için ortak bir standart belirlenmesi, elektrikli treylerlerin izin süreçlerinin kolaylaştırılması, dijitalleşme ve veri paylaşımının artırılması gibi konular ele alınıyor.

 

Ancak bu standardizasyon sürecinin hızlandırılması gerekiyor. Aksi halde, Avrupa’da farklı ülkelerde uygulanan düzenlemeler nedeniyle karbonsuz taşımacılık hedeflerine ulaşmak zorlaşabilir.

Treyler Üreticileri de Dönüşümün Merkezinde

 

Her ne kadar çekicilerdeki emisyon azaltımına daha fazla odaklanılmış olsa da, treylerler de bu dönüşüm sürecinde kritik bir rol oynuyor. Hafif malzeme kullanımı, aerodinamik iyileştirmeler ve elektrifikasyon gibi yenilikler sayesinde treylerlerin karbon salınımı azaltılıyor ve taşımacılık sektörü genelinde sürdürülebilirliğe katkı sağlanıyor.

 

Ancak, altyapı eksiklikleri, yüksek batarya maliyetleri ve ağırlık yönetimi gibi zorluklar nedeniyle bu sürecin hızlanması için Avrupa genelinde ortak düzenlemelere ihtiyaç duyuluyor. Treyler üreticileri için motorlu araç üreticileri kadar büyük bir dönüşüm gerekmese de, karbon nötr hedeflerine ulaşabilmek için treylerlerin de inovasyon süreçlerine ayak uydurması gerekiyor.

 

Bu nedenle, üreticiler, taşımacılar ve regülatörler arasında daha güçlü bir iş birliği sağlanarak standartizasyon süreci hızlandırılmalı ve karbonsuz taşımacılık hedefleri daha gerçekçi hale getirilmelidir.”

 

Yayınlama: 21.02.2025
Düzenleme: 21.02.2025 01:18
A+
A-
Bir Yorum Yazın

Ziyaretçi Yorumları - 0 Yorum

Henüz yorum yapılmamış.