25-11-2019 19:01:53 Son Güncelleme: 24-03-2024 00:40:53

PETDER BAŞKANI SELİM ŞİPER AKARYAKIT PİYASASINI DEĞERLENDİRDİ

Olası ithalat sorunlarıyla karşı karşıya kalınabileceğine dikkat çeken Selim Şiper, “ Motorin ithalatı yapmak zorundayız. Döviz fiyatlarının tırmanışa geçtiği dönemde ithalat gittikçe tehlikeye doğru gidiyor.” diye konuştu.
PETDER BAŞKANI SELİM ŞİPER AKARYAKIT PİYASASINI DEĞERLENDİRDİ

9. Türkiye Enerji Zirvesi ve ERRA (Enerji Düzenleyicileri Bölgesel Birliği) 17. Enerji Yatırım ve Düzenleme Konferansı, 9-10 Ekim 2018 tarihleri arasında, Antalya’da gerçekleşti. 

PETDER Başkanı Selim ŞİPER , konferansta  gerçekleştirdiği  konuşmada akaryakıt piyasasını değerlendirdi.

 

Türkiye’nin adete “kusursuz fırtına”yı yaşadığını ifade eden  PETDER Başkanı Selim Şiper,

 “İçinde bulunduğumuz şu zor günlerde, inancımızı kaybetmeyerek, finansal sağlamlığımıza dikkat edip, birbirimize destek olmaya devam edeceğiz. Bugün EPDK’nın etkisi altında bulunan piyasada akaryakıt kaçakçılığı otomasyon sistemleri kullanımı ile kalmamıştır. Türkiye’de dünyaya örnek olabilecek nitelikte bir uygulama söz konusu. “ dedi.

 

“Birbirimizin yükünü hafifletecek çözümler üretmemiz gerekiyor” diye konuşan Selim Şiper, “

Bu zor günlerde dağıtım şirketleri, tüketici ve devlet olarak pek çok fedakarlıklar yapıldı.. En büyük fedakarlığı da “Eşel Mobil Sistemi”          uygulaması ile devlet yaptı. Tüketici olarak Avrupa’daki açık ara en ucuz motorini biz kullanıyoruz. Bizden sonra Bulgaristan geliyor. Sınır kapılarındaki bayilerimiz  inanılmaz satışlar yapıyorlar. Yabancı plakalı araçlar ve Marina istasyonlarında yabancı bayraklı yatlar depolarını dolduruyorlar. Aynı durum benzinde de yaşanıyor. Bir zamanlar şikayet ederdik, “ Akaryakıtın büyük kısmı vergi”, diye. Bugün Avrupa’daki en düşük vergiler ile donanmış ülkeyiz. Ama bunun sürdürülebilmesi mümkün değil. Bunun faturasını er geç ödeyeceğiz.  Bunun için makul pompa fiyatına çıkılması gerekiyor. “ diye konuştu.

 

 

Fosil yakıtların yeni rezerv keşiflerine rağmen bir gün sonlanacağına dair varsayımlarla yenilenebilir enerjiye yönelimin aksine, ülkemizde akaryakıt tüketiminin sağlıklı büyümesini sürdürdüğünü ifade eden Selim ŞİPER, “ Türkiye’de akaryakıt tüketiminde sağlıklı büyüme görüyoruz. Ülke olarak artan milli gelir çerçevesinde akaryakıt piyasası, Avrupa ülkelerinin aksine artış gösterdi. Bunun iki sebebi var. Birincisi Avrupa’nın doğalgaz, elektrik ve yenilenebilir enerji payını arttırması, ikincisi ise Avrupa’nın enerjiyi daha verimli ve daha az kullanan motorlu araçlarını sefere sokması. “ diye konuştu.

 

 

Olası ithalat sorunlarıyla karşı karşıya kalınabileceğine dikkat çeken Selim Şiper, “ Motorin ithalatı yapmak zorundayız. Döviz fiyatlarının tırmanışa geçtiği dönemde ithalat gittikçe tehlikeye doğru gidiyor. Geçen sene tükettiğimiz motorinin yüzde 56’sı ithalat yoluyla ülkemize girdi. İthalat demek, kısa dönemde ödeyeceğiniz dolar demektir. Bir rafinerimiz vardı, yakında 2 rafinerimiz olacak. Ama mecburuz ithalat yapmaya. Rutin bakımlardan dolayı bu yıl ocak-temmuz dönemi geçen seneye göre yüzde 20 daha az dizel üretimi gerçekleştirildi. Ocak-Temmuz döneminde ithalat, yüzde 24 artış göstererek toplam motorin tüketiminin yüzde 60’ını karşıladı. Bu şunu gösteriyor ki; ithalat bacağı da diğer unsurlar kadar tek başına düşünülmesi ve fiyatlandırılma mekanizmasına yansıtılması gereken önemli bir unsurdur. “ diye konuştu.

 

 

 

“Bizim ana işimiz vergi tahsildarlığı” diye konuşan Selim Şiper ,”Türkiye’nin en büyük vergisini akaryakıt sektörü olarak bizler topluyoruz . dedi.

 

Akaryakıt sektörüne yönelik önemli konuları sıralayan Selim Şiper, “Dağıtım şirketleri ve bayilerin finansal sağlamlıkta yaşayabileceği enflasyona yenik düşmeyecek marj yapısına ihtiyacı var. Bunun yanında öngörülebilirlik ve yatırım planlarının temel varsayım unsurlarının belirli olması gerekiyor. Böyle sıkıntılı zamanlarda bir çok unsur değiştiği için yatırımın karşılığı alınamıyor. Yatırım yapıp ülke ekonomisine katkı sağlamak kutsaldır. Finansman ve ilave maliyetler, yapısal ve hizmetsel sürdürülebilirlik önemli bir başka konu olarak karşımıza çıkıyor.   Üzerimizde öngörülememiş ilave finansal yükler var. Kredi kartı komisyonları ve banka faizleri gibi.. Korkarım alışagelmiş olduğumuz hizmetleri veremez duruma geleceğiz ve kaliteden fedakarlık etmek zorunda kalacağız. Bu gelişen ekonominin sinyalleri değildir.  “ diye konuştu.

 

  YORUMLAR

0 Yorum YORUM YAP
Bu Haber'e ilk yorum yapan siz olun.
  FACEBOOK YORUM
Yorum
YUKARI