Prof. Dr. Avni Zafer ACAR
  Güncelleme: 24-03-2024 16:32:00   12-12-2018 11:37:00

Uluslararas? e-ticaretin geli?imi ve ta??ma i?leri organizatörlerini bekleyen gelecek.

Mal hareketlerinin dünya çap?nda yay?ld??? ve tedarik zincirlerinin lineer olmaktan ç?k?p birer network ?eklini ald??? günümüzün küresel ekonomi ça??nda lojistik uluslar?n rekabetçilik düzeyine büyük katk? sa?layan uluslararas? ticaretin en büyük destekleyicisidir. Rakamlarla ya?amaya al??m?? olan lojistik dostlar? için konuyu hemen bir tabloyla ifade etmek gerekecektir. Bu ba?lamda 2010 y?l?ndan bu yana OECD kay?tlar?na yans?yan dünya ticaret hacmi a?a??daki tabloda görülmektedir (milyon $).

 

Bu tablodaki verileri basit bir çubuk grafik haline getirdi?imizde ise son ya?anan küresel krizden sonra toparlanmaya çal??an dünya ticaret hacminin kanaatimce jeopolitik risklere ba?l? olarak son iki y?lda göreceli bir dü?ü? ya?ad??? görülmektedir.

Bilindi?i üzere küresel düzeyde mü?teri ihtiyaç ve beklentileri medya ve ileti?im teknolojilerinde ya?anan de?i?imlere paralel olarak birbirine benzerlik göstermeye ba?lam??t?r. Di?er taraftan rekabet avantaj? sa?lamak isteyen büyük ölçekli firmalar de?er zincirlerini parçalam?? ve üyesi bulunduklar? tedarik zincirlerini küresel ölçe?e yaym??lard?r. Tüm bu geli?meler yukar?daki tabloda görülen ?ekliyle uluslararas? ticareti ve dolay?s?yla uluslararas? mal hareketlerini art?rm??t?r. Mal hareketlerine ya?anan bu geli?meye kar??l???nda tedarik zinciri verimli?ini ta??mac?l?k ba?lam?nda art?rabilmek için gereken cevap üçüncü taraf lojistik hizmeti sunan genellikle büyük çapl? firmalardan gelmi? ço?unlukla öz mal durumundaki depolama ve ta??ma kapasitelerinden istifade ederek yaratt?klar? ölçek ekonomisiyle küresel çapta ba?ar?l? uygulamalara imza atm??lard?r.

Ancak günümüzde uluslararas? mal hareketleri geleneksel olarak al??ageldi?imiz i?letmeden i?letmeye formunun d???na ç?kmaya ba?lam??t?r. Giderek dijitalle?en dünyada i?letmeyen tüketiciye formundaki e-ticaret uluslararas? ekonominin itici gücü olmaya ba?lam?? ve küresel hacmi son 4 y?lda 630 milyar $’dan 1.6 trilyon $’a yükselmi?tir. E-ticaretin toplam perakende içerisindeki pay? %4,2’den %8,5’a ula?m??t?r. 2016 y?l?nda online perakende hacmi 17,5 milyar TL.na ula?m??t?r. Söz konusu 1.6 trilyon $’l?k e-ticaret i?lem hacminin 2020 y?l?nda 3 trilyon $ düzeyini a?mas? beklenmektedir. Küresel s?n?r ötesi e-ticaretin geli?imini a?a??daki grafikten inceleyebilirsiniz.

 

S?n?r ötesi e-ticarete firma düzeyinde bakt???m?zda e-ticaretin küresel devi Ali Baba’n?n son iki y?lda sadece 11 Kas?m (single’s day) günlerinde yapt??? sat?? 2017 y?l?nda 25 milyar $ iken bu y?l 30,8 milyar $ düzeyine ç?karak de?il di?er i?letmeleri, birçok ülkeyi k?skand?racak düzeye eri?mi?tir.

Bilindi?i üzere e-ticaret perakende ve perakende d??? olarak ayr?lmaktad?r. Ayr?ca konumuz lojistik oldu?una göre Türkiye’nin e-ticaret performans?n? perakende ba?lam?nda incelememiz daha uygun olacakt?r. E-ticaret Türkiye’de 2017 y?l?nda bir önceki y?la göre %32 oran?nda büyüyerek 23 milyar TL düzeyine ç?km??t?r. Bu büyüme 2013-2017 y?llar? ba?lam?nda %34 düzeyinde gerçekle?mi?tir. Firma baz?nda bakt???m?zda ise Hepsiburada.com 24 Kas?m 2017 günü 2 milyon adedin üzerinde ürün sat??? gerçekle?tirerek Ali Baba düzeyine yakla?amasa da 252 milyon TL bir sat??la Türkiye ba?lam?nda k?r?lmas? zor bir rekora imza atm??t?r.

 

Küresel çaptaki uluslararas? ticaretin ve dijitalle?en dünya ba?lam?nda e-ticaretin artmas? do?al olarak mal hareketlerinin artmas?na neden olmaktad?r. Ancak mal hareketlerindeki bu art?? geleneksel lojistik operasyonlar?yla kar??lanamayacak ölçüde karma??k da??t?m gereksinimlerini ortaya ç?kartmaktad?r. Dolay?s?yla bu düzeyde karma??k da??t?m taleplerinin ta??ma ve depolama aç?s?ndan kar??lanmas? da yeni çözümlerle olmak zorundad?r. Bu ba?lamda i?letmelerin öz mal araçlar ya da ta??ma i?leri için arac? firma kullanmalar? gerekli çevresel de?i?ime adaptasyonun sa?lanmas? için yeterli olmayacakt?r. ??te bu noktada özellikle küresel faaliyet gösteren firmalar?n ta??ma i?lerini düzenleyecek çevik ve esnek bir arac?ya ihtiyaçlar? bulunmaktad?r.

 

Bilindi?i üzere uluslararas? ta??ma faaliyetlerinin yürütülmesinde sorumluluk üstlenen ta??ma ve yan? s?ra di?er lojistik i? süreçlerini yürütmek üzere hizmet veren arac? kurulu?lar “ta??ma i?leri organizatörü” (freight forwarder) olarak tan?mlanmaktad?r.

Ta??ma i?leri organizatörü firmalar; uluslararas? ta??mac?l?k, yurtd??? ta??ma ve lojistik belgelerinin haz?rlanmas?, s?n?r geçi?leri ve gümrükleme hizmetleri, yurtd??? dahili ta??ma, yurtd??? depolama, yerel evrak tanzimi ve gümrükleme hizmetleri, dahili ta??ma ve da??t?m ve sigortalama hizmetleri gibi hizmetleri sunmaktad?rlar. Mü?teri tatminini sa?lamak maksad?yla da??t?m ihtiyac? olan gönderici firmalara a?a??daki konularda faydal? olmaktad?rlar:

 

  • Mü?teri talebi do?rultusunda yüksek hizmet esnekli?i sunabilmesi,
  • Yük konsolidasyonu yapabilmenin sa?lad??? avantajla birim ta??ma maliyetlerinin dü?mesi ve dolay?s?yla ilgili rotalarda yeterli yük bulabilmesi,
  • Depodan depoya, kap?dan kap?ya güvenli ta??ma yapabilmesi,
  • Düzenli ve s?k yükleme alternatifinin olu?turulabilmesi,
  • a??ma ve depo yerlerinin kapasitelerinin iyi kullan?ma yönelik optimal çözümlemeler sayesinde önemli maliyet avantaj?n?n yakalanmas?,
  • Ta??man?n bütünüyle kontrol alt?nda tutulma olana??,
  • Sevkiyat?n araç takip sistemleriyle sürekli izlenebilmesi,
  • Süratli talimat imkan?,
  • Kolay yükleme ve bo?altma olana??,
  • Uygun fiyat tarifelerinin olu?turulmas?.

 

Ancak ürün sipari? miktarlar?n?n azald??? buna kar??l?k sipari? frekans?n?n artt??? ve buna ba?l? olarak ürün – hacim kar???m?n?n sürekli güncellenmesinin gerekti?i yeni dönemde ta??mac?l?k operasyonlar?n h?zl?, hatas?z ve dü?ük maliyetli gerçekle?tirilebilmesi için ta??ma i?leri organizatörleri mükemmellik düzeyinde i?leyen ve tamamen dijital teknolojiyle donanm?? depo operasyonlar?na ihtiyaç duyacaklard?r. Asl?nda gerek dijital dönü?ümün gerekse e-ticaretin en çok etkileyece?i lojistik operasyonlar?ndan birisinin depolama süreçleri olaca??n? ifade etmek kehanet olmayacakt?r. Üstelik e-ticaretin do?as? gere?i artan ürün geri dönü?leri ile teslim noktas?nda al?c?n?n olmamas? nedeniyle tekrarlanmak zorunda kal?nan da??t?m operasyonlar? nedeniyle geçici olarak geri dönen ürünleri de dikkate alacak bir depolama operasyonunu planlama ve ba?ar?yla icra etme zorunlulu?u da devreye girmi? durumdad?r. Bu nedenle mevcut WMS ve gerekli ekipmanlar?n?n ötesinde da??t?m operasyonlar? ile entegrasyonu sa?layacak art?r?lm?? gerçeklikten, ak?ll? zeka uygulamalar?na kadar bir çok güncel uygulamay? depolarda görmeye ?imdiden haz?r olmal?y?z.

Sözün özü; genel olarak uluslararas? ticarette ve özel olarak e-ticarette ya?anan geli?meler ta??ma i?leri organizatörü firmalar? mevcut ta??mac?l?k operasyonlar?n? planlama ve organize etme yeteneklerine depolama yeteneklerini ilave etmelerini ve uçtan uca tüm süreçleri dijital teknolojinin nimetlerinden istifade ederek yürütmeleri gere?ini do?urmaktad?r. Bu de?i?ime uyum sa?layamayan ve dijitalle?emeyen firmalar ise maalesef güçlenen rakiplerine yem olmaktan kurtulamayacaklard?r.

Ayd?nl?k günlerde görü?mek üzere,

  • Bu yazı 27338 defa okunmuÅŸtur.
  FACEBOOK YORUM
Yorum

  YAZARIN DÄ°ÄžER YAZILARI

HABER ARŞİVİ
Tüm Anketler
Web sitemize nas?l ula?t?n?z?
BÄ°ZÄ° TAKÄ°P EDÄ°N
YUKARI