Prof. Dr. Avni Zafer ACAR
  Güncelleme: 24-03-2024 16:31:00   31-07-2018 17:56:00

Lojistikte Küme Dü?tük..!

 

 

Lojisti?in d?? ticaretin geli?mesi üzerine olan etkileri bu sayfalar? ziyaret eden okuyucular taraf?ndan mutlaka bilinmektedir. Dolay?s?yla yap?lan yat?r?mlar?n faydas? oldu?u aç?kt?r. Ancak gerek kaynaklar?n etkin kullan?m? gerekse stratejik hedeflere eri?ebilme ad?na önceliklerin belirlenmesi oldukça önemlidir.

 

Bu sayfalarda sizlerde payla?t???m son yaz?mda be? y?ll?k bir süre zarf?nda ülkemizde lojistik çevresinde ya?anan geli?meleri ve bunlar?n paralelinde yine bu sayfalarda sizlerle payla?t???m görü?lerimi yazarak bir özetleme yapm??t?m. Özellikle lojistik alan?nda son “ç?lg?n proje”ye atfen yazd???m bu yaz?ya arzu eden a?a??daki linkten bu yaz?ya ula?abilir.

http://www.ekonomiyontem.com.tr/yazarlar/prof-dr-avni-zafer-acar/lojistikte-son-bes-yilda-tarihe-dusulen-notlar-ve-kanal-istanbul-projesi/46/

 

Bu kadar y?ldan beri e?risiyle do?rusuyla ortaya konan iyile?tirmelerin sonuçlar?n?n da güzel olmas? ve takdir edilmesi elbette bu sektörün tüm payda?lar?n?n ortak beklentisidir. Gelin görün ki sonuç maalesef bekledi?imiz gibi olmam??t?r. Uluslararas? lojistik çevrelerin büyük önem verdi?i Dünya Bankas? Lojistik Performans Endeksinin son raporu geçti?imiz günlerde yay?nland???nda hepimiz hafif bir burukluk ya?ad?k. 2012 y?l?nda 27nci s?raya kadar yükseldi?imiz ve 10ncu Kalk?nma Plan? çerçevesinde 2018 y?l?nda ilk 15 aras?na girmeyi planlad???m?z endekste bir önceki rapora göre tam 13 s?ra yer kaybederek 47nci olduk.

Bu performans ile Slovenya, Estonya, ?srail, Panama, Vietnam, ?zlanda, Malezya, Yunanistan, Umman, Hindistan, K?br?s ve Endonezya gibi ülkelerin alt?nda kald?k.

 

A?a??daki tabloda endeksin yay?nlanmaya ba?lad??? 2007 y?l?ndan bu yana hem genel hem de endeksi olu?turan alt ba?l?klarda ald???m?z puan ve s?ralamalar detaylar?yla verilmi?tir.

 

 

 

Genel

Gümrükler

Altyap?

Uluslararas? yüklemeler

Lojistik kalite ve yetenek

Takip ve izleme

Zaman?ndal?k

2007

3,15

34

3,00

33

2,94

39

3,07

41

3,29

30

3,27

34

3,38

52

2010

3,22

39

2,82

46

3,08

39

3,15

44

3,23

37

3,09

56

3,94

31

2012

3,51

27

3,19

31

3,42

28

3,43

25

3,48

27

3,60

26

3,88

26

2014

3,5

30

3,23

34

3,53

27

3,18

48

3,64

22

3,77

19

3,68

41

2016

3,42

34

3,18

36

3,49

31

3,41

35

3,31

36

3,39

43

3,75

40

2018

3,15

47

2,71

58

3,21

33

3,06

53

3,05

51

3,23

42

3,63

44

 

Öncelikle ?unu belirtmek isterim ki bu çe?it rekabetçi indekslerin daha do?rusu rekabet yar???n?n bir ba?lang?ç noktas? olmakla birlikte bir sonu ya da biti? çizgisi bulunmamaktad?r. Dolay?s?yla raporun derlendi?i zamandaki di?er rakiplerimize göreceli pozisyonumuzu ortaya koymaktad?r.  Bu demektir ki siz kendi puan?n?z? yükseltseniz bile rakipleriniz sizden iyi performans göstermesi durumunda bulundu?unuz pozisyonu kaybedebilirsiniz.  ??te bu nedenle mevcut endeksler hakk?nda çe?itli ele?tiriler de gelmektedir. Bu nedenle a?a??daki grafik Türkiye’nin y?llar içinde elde etti?i puanlara göre performans?n? göstermektedir.

 

 

 

 

Kanaatimce burada dikkat edilmesi gereken birkaç kritik husus bulunmaktad?r.

Birincisi gümrük uygulamalar?m?z?n d?? ticaretimiz ve lojistik performans?m?z aç?s?ndan y?llardan beri yumu?ak karn?m?z? olu?turmakta oldu?u gerçe?idir.

Di?eri, resmi a??zlar taraf?ndan gururlanma vesilesi olmas?na ra?men altyap?m?zdaki geli?melerin lojistik aç?s?ndan de?er katmad???n?n tespit edilmi? olmas?d?r,

Son olarak, dijital dönü?ümün bu denli süratlendi?i bir ça?da gönderilerin takip ve izlemesi aç?s?ndan lojistik firmalar?n?n ve tedarik zinciri çözüm ortaklar?n?n beklentileri kar??layamad???d?r.

Sonuç olarak lojistik performans indeksimiz di?er makro-ekonomik göstergelerle birle?ti?inde Yol ve Ku?ak ?nisiyatifinin nimetlerinden gere?i kadar yararlanamayaca??m?z ya da yak?n tarihte lojistik sektörümüzün a??r kan kaybederek her yan?m?z? Çinli firmalar?n saraca?? öngörüsünde bulunabilirim. Fakat her ne olursa olsun 2023 y?l? hedeflerini tamamen topra?a gömdü?ümüz ortadad?r.

O halde bu güne kadar uygulanan politikalar?n amaca eri?memiz için yeterli olmad??? ortadad?r. Derhal sektörün tüm payda?lar?n? kucaklayan bir “çuvald?z bat?rma” toplant?s? yap?lmas? ve ard?ndan yeni bir vizyon ve heyecan ile yola ç?k?lmas? gerekir.

Dostçakal?n.

Prof.Dr. A.Zafer ACAR

  • Bu yazı 48309 defa okunmuÅŸtur.
  FACEBOOK YORUM
Yorum

  YAZARIN DÄ°ÄžER YAZILARI

HABER ARŞİVİ
Tüm Anketler
Web sitemize nas?l ula?t?n?z?
BÄ°ZÄ° TAKÄ°P EDÄ°N
YUKARI