08-08-2015 11:23:31 Son Güncelleme: 08-08-2015 11:31:31

MAN kamyon ve otobüslerinde 100. Yıl: “Geleceğe hazır”

Başarı ve tecrübeyle: Bir yüzyıldan bu yana MAN, verimli ve güvenilir ticari araçlar geliştirmekte ve üretmektedir.
MAN kamyon ve otobüslerinde 100. Yıl: “Geleceğe hazır”

250 yılı aşkın köklü bir geçmişe sahip dünyanın mühendislik ve üretim devi MAN Grubu, yeni ve önemli bir yıldönümünü daha kutluyor: MAN ticari araç üretim tarihi 100 yıl önce başladı…

MAN Truck & Bus’un 100 yıllık hikayesi

21 Haziran 1915 yılında Nürnberg şehrinin ticaret siciline yeni bir şirket kaydedildi: "M.A.N.–Saurer Kamyonları"… Şirket, Augsburg–Nürnberg AG ve İsviçre menşeli Saurer şirketinin ortak girişimi olarak kuruldu. Bunun hemen ardından MAN–Saurer, Konstanz Gölü kıyısındaki Lindau Fabrikası’nda ilk 3 tonluk kamyonu ve bundan kısa bir süre sonra da yolcuların yanı sıra mektup ve paketleri taşıyan ilk otobüsü üretti. Bu, sadece şirket geçmişinde önemli bir olay olarak değil, aynı zamanda MAN’ın sektörüne öncülük eden ticari araç üretim başarısının başlangıcı olarak da tarihe geçti. Geleceğe dönük ve genelde devrimsel yenilikleri etkileyen MAN, 100 yıldan bu yana, günümüzde de geçerli olan bir talebi yerine getirdi; kamyon ve otobüs gelişimine yön verdi, öncülük etti.

Başlangıç yılları

1916 yılında ise üretim, MAN Nürnberg Fabrikası’na taşındı. Saurer ile yolları ayrıldıktan sonra 1918 yılında şirket adını; "M.A.N. Lastwagenwerke" olarak değiştirdi. 1924 yılında MAN’ın, kamyonlardaki dizel motorları zafere taşıyan bir kilometre taşı olarak direkt enjeksiyonlu ilk dizel motorlu kamyonu görücüye çıktı. Bu motor, o zamanlar sıklıkla kullanılan benzinli motorlara oranla işletme maliyetlerini yüzde 75 oranında düşürdü. O zamanlardan bugüne kadar uzanan zaman zarfında MAN'ın ikinci en önemli geliştirme hedefi; hep ekonomiklik ve verimlilik oldu. Aynı yıl MAN, kendine özgün tasarlanmış alçak araç şasisine sahip düşük tabanlı otobüsleri üretti. O güne kadar, MAN'ın 1915 yılından itibaren ürettiği otobüslerde, kamyonlarla aynı şasi kullanmaktaydı.

1928 yılında, MAN için diğer tüm ağır yük kamyonlarının öncüsü olan ilk üç akslı kamyon yollara çıktı. 1932 yılında ise S1H6, D4086 ile 140 PS olan büyük dizel motoru üretti ve bu sayede dünyanın en güçlü dizel kamyonu oldu. 1937 yılında teknik bir diğer mihenk taşı olan, yakıt tasarruflu dizel direkt enjeksiyonu ve bunun dört çekerini geliştirdi.

Yeniden yapılanmanın motoru: MAN kamyon

İkinci dünya savaşından sonra yeniden yapılanma için kamyon talebi ortaya çıktı. 1950'li yıllarda MAN F8, 180 PS gücündeki V8 motoruyla o zamanın genç Federal Cumhuriyeti’nde yaşanan ekonomik mucizenin de amiral gemisi oldu. O dönemde de MAN, yenilikçi ve öncü yönünü 1951 yılında egzoz gazı turbo şarjörüne sahip ilk Alman kamyon motorunu üreten araç üreticisi olarak da gösterdi. Her biri 8,72 litrelik hacme sahip altı silindirli ve 175 PS gücündeki motor, performansı yüzde 35 oranında oldukça etkin bir şekilde arttırdı. 1955 yılında MAN, kamyon ve otobüs üretimiyle birlikte Münih'deki yeni tesislerine taşındı. Nürnberg Fabrikası ise motor üretimi için yetkinlik merkezi olarak geliştirildi.

MAN otobüste de sektörüne referans oldu

MAN, aynı zamanda otobüs üretiminde de yenilikçi gücünü de her zaman ortaya koydu. Şirket, 1961 yılında 750 HO ile ilk modüler yapıya sahip otobüsü pazara sundu. Tek bir araç şasisiyle, hatlı otobüsler, servis veya yolcu otobüsleri için farklı gövde sürümleri de üretildi.

Büssing ile aslan MAN logosuna yerleşti

1971 yılında MAN, Salzgitter Fabrikası ile birlikte Büssing Otomobil Fabrikası’nı devraldı. Büssing'in uzmanlaştığı araç altı motor tekniğine ek olarak Braunschweiger aslanının bulunduğu Büssing logosu, o zamandan bu yana tüm MAN ticari araçların ön ızgarasını süslemektedir. Hafif kamyon segmentinde MAN, 1970'li yılların sonuna doğru VW ile birlikte çalışmaya başladı. G serisinin altı ve sekiz tonajlı araçları, 1993 yılına kadar VW ile birlikte üretildi. Günümüzde MAN, VW grubunun bir parçasıdır.

MAN’ın “Truck of the Year” geleneği, 1978’de başladı

MAN'ın tören atları; burunlu kamyonlarının tasarımı ve uzun menzilli araçlar için MAN'ın ilk kez 1978 yılında "Truck of the Year" ödülünü kazandığı 19.280 serili ağır motor üstü kabinli aracında olduğu gibi uzun menzilli araçlardır. Bu ödülü, 1986 yılında piyasaya sürülen MAN F90'ın bir sonraki yıl kazandığı "Truck of the Year" ödülü gibi birçok ödül daha takip etti. F90, özellikle geniş şoför mahalliyle etki yarattı. O zamanlar sürücünün ergonomisi ve konforu, MAN tasarımcılarının en önemli konularından birisiydi. Doksanlı yılların kamyon alanında başarılı modeli ise F2000 oldu. Bu ağır ticari model, 1994 yılından itibaren seri olarak elektronik enjeksiyon sistemine sahip motorlarla üretildi.

MAN'ın otobüsleri ile de fark yarattı, sektörüne yön verdi. MAN, 1992 yılında Lion’s Star ile MAN'ın bundan sonraki tüm otobüs nesilleri için adını burguladığı bir yolcu otobüsü sundu. 0,41 cw değeri ile yüksek tavanlı uzak menzilli bu otobüs, özellikle aerodinamik unsurları ve ekonomik yakıt tüketimiyle ön plana çıktı.

Yeni yüzyılda MAN

MAN yeni milenyuma, yeni inovasyonlarla başladı. "Trucknology Generation Typ A", kısaca TGA (A tipi kamyon teknoloji nesli), 2000 yılında, hem konfor ve ergonomide hem de optimum vites geçişi için MAN TipMatic veya MAN Comfort Shift gibi ileri teknolojilerle sektörde yeni bir referans seviye belirledi. 2001 yılında NEOPLAN otobüs markasının devralınmasıyla MAN, yolcu otobüslerinde premium 

  YORUMLAR

0 Yorum YORUM YAP
Bu Haber'e ilk yorum yapan siz olun.
  FACEBOOK YORUM
Yorum
YUKARI